NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَبُو
صَالِحٍ
مَحْبُوبُ
بْنُ مُوسَى
الْأَنْطَاكِيُّ
قَالَ أَخْبَرَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
عَنْ صَالِحِ
بْنِ مُحَمَّدٍ
قَالَ
غَزَوْنَا
مَعَ
الْوَلِيدِ
بْنِ هِشَامٍ
وَمَعَنَا
سَالِمُ بْنُ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ
وَعُمَرُ
بْنُ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
فَغَلَّ
رَجُلٌ
مَتَاعًا فَأَمَرَ
الْوَلِيدُ
بِمَتَاعِهِ
فَأُحْرِقَ
وَطِيفَ بِهِ
وَلَمْ
يُعْطِهِ
سَهْمَهُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَهَذَا
أَصَحُّ
الْحَدِيثَيْنِ
رَوَاهُ
غَيْرُ
وَاحِدٍ
أَنَّ الْوَلِيدَ
بْنَ هِشَامٍ
أَحْرَقَ
رَحْلَ زِيَادِ
بْنِ سَعْدٍ
وَكَانَ قَدْ
غَلَّ وَضَرَبَهُ
Salih b. Muhammed'den; demiştirki;
Biz Velîd b. Hişam ile
birlikte savaşıyorduk. Yanımızda Salim b. Abdillah b. Ömer'le, Ömer b.
Abdilaziz de vardı. Bir adam (ganimet mallarından) bir eşya çaldı. Bunun
üzerine Velid onun eşyasım(n getirilmesini) emretti. Ve (getirilen eşyayı) yaktı
sonra o kimse (halk arasında) dolaştırılarak teşhir edilmek suretiyle
cezalandırıldı. (Velid) ona (ganimetten payına düşecek olan) hissesini vermedi.
Ebû Dâvûd der ki: Bu hadis
(Salih b. Muhammed'den rivayet edilen 2713 ve 2714 numaralı) iki hadisin en
sahihidir. Bu hadisi birçok ravi -Velid b. Hişam, Ziyad ibn Sa'd'ın çalmış
olduğu eşyasını yaktı ve onu dövdü- şeklinde rivayet etti.
İzah:
Velîd b. Hişam, Emevi
halifelerinden Velid b. Hişam b. Abdil Melik b. Mervan'dır.
Bilindiği gibi
mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif 1713 numarada merfu' olarak rivayet
edilmişti. Burada ise mevkuf olarak rivayet edilmiştir. Musannif Ebû Davud,
konumuzu teşkil eden ve mevkuf olarak rivayet edilen bu hadisin merfû' olarak
rivayet edilen bir önceki hadisten daha sahih olduğunu ve bu hadisi daha birçok
ravilerin de mevkuf olarak rivayet ettiğini söylüyor.
Bir Önceki hadis-i
şerifin şerhinde de açıkladığımız gibi İmam Ahmed b. Hanbel ve arkadaşlarından
ona tabi olanlar mevzumuzu teşkil eden bu hadisin zahirine göre fetva
vermişler, İmam Ebû Hanife, İmam Mâlik, Şafiî (r.a) ve ulemânın büyük çoğunluğu
bu görüşe karşı çıkarak; "Ganimet malından çalanın eşyası yakılmaz, ancak
çaldığı mikdardan dolayı ta'zir cezası verilir, demişlerdir. Buharı de;
"Rasûlullah sallallahü aleyhi ve sellem ganimet malından çalanın üzerine
cenaze namazı kılmayı reddetmiş, fakat eşyasını yakmamıştır"
demiştir.[İbn Kesir Hadislerle Kur'ân-ı Kerim Tefsiri, IV, 1410.]